Warme school

Bij ons staat welbevinden voorop omdat we geloven dat dit de basisvoorwaarde is om tot leren te komen en op te groeien tot warme, zelfzekere en zelfredzame volwassenen. 

We geloven in elke leerling. Met respect voor ieders verhaal en aandacht voor ieders talenten, capaciteiten en noden, bieden we zorg op maat en werken we in kleine, vaste klasgroepen op leeftijd. Dit zodat onze leerlingen zich veilig, gezien, gehoord en gedragen voelen. 

Onze leerlingbegeleiderszorgleerkrachten en vrijwilligers zetten zich hier dagelijks met de leerkrachten voor in.

Leeftijdsgroepen

Bij Bernardusokan geloven we in het belang van vaste, veilige leeftijdsgroepen waarin gedifferentieerd wordt.

We kiezen er bewust voor om geen niveaugroepen te vormen, omdat we geloven dat leerlingen veel van elkaar leren. Taalvaardige leerlingen verbeteren hun Nederlands door boodschappen te herformuleren voor leerlingen die het moeilijker hebben. Deze leerlingen profiteren op hun beurt van de rijke interactie met taalsterke klasgenoten. Bovendien bieden vaste groepen meer stabiliteit, wat bijdraagt aan een betere leeromgeving voor iedereen.

Zorg op maat

Gezien de grote diversiteit in de OKAN-klassen, streven we ernaar om onze aanpak af te stemmen op de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Of het nu gaat om gealfabetiseerde leerlingen, anders gealfabetiseerden, leerlingen met een leerstoornis, gedrags- of emotionele stoornis, of snelle leerders, we zorgen voor iedereen.

Zorg op maat in een gewone schoolomgeving is voor ons een belangrijke stap naar een inclusievere wereld. Onze leerlingbegeleiders, zorgleerkrachten en vrijwilligers werken dagelijks met passie en toewijding samen met de leerkrachten om dit te realiseren. Zo creëren we een warme en ondersteunende omgeving waarin elke leerling zich kan ontwikkelen en groeien.